Fericirea suferinta placerea si indiferenta - Concluzii



Fericirea, suferinţa, plăcerea şi „indiferenţa” 
 

Concluzii

"1. Rezumat
Omul antic şi cel contemporan au aceeaşi structură şi modalitate psihică de funcţionare armonioasă, în cadrul căreia „fericirea” şi „suferinţa” au, printre altele, şi rolul de semnale psihice care ne indică prezenţa în psihic a unor raţionamente „corecte”, respectiv „greşite”, la fel cum prezenţa durerii şi, respectiv, a plăcerii indică acţiunea asupra corpului a unor factori nefavorabili bunei lui funcţionări (factori distructivi, periculoşi), respectiv favorabili armonizării (refacerii armoniei distruse).
În antichitate, după cum am văzut, în cazul lui Aristotel, al buddhismului sau al stoicilor acest rol important de „semnal” pe care îl are de jucat „fericirea”, respectiv „suferinţa”, de multe ori, dacă nu era trecut total cu vederea, atunci cel puţin s-a putut vedea că el era insuficient conştientizat şi înţeles, conducându-i astfel, uneori, pe unii antici, la concluzii aberante de genul „necesităţii eliminării dorinţei” sau specifice căutării „transcenderii”, „detaşării” şi „indiferenţei” faţă de plăcere şi durere (atitudini caracteristice pentru unii buddhişti şi stoici). O astfel de poziţionare în raport cu dorinţa, cu durerea şi, respectiv, cu plăcerea, din multiple puncte de vedere, nu poate fi decât nocivă pentru buna funcţionare a fiinţei umane...
Epicur şi cirenaicii au o atitudine mai concesivă faţă de „plăcere”, în timp ce Aristotel tinde să-şi piardă „fericirea” prin nişte spaţii abstracte cam „aerian” precizate...
Pe urmele „îndatoririlor” stoice, respectiv a „folosului” clamat (de foarte mulţi autori antici, printre care şi Aristip, Aristotel, Epicur, Zenon ş.a.) ca şi criteriu de apreciere a binelui s-a manifestat, pe de o parte, „datoria” lui Kant, respectiv curentul utilitarist...
Fericirea, suferinţa, plăcerea (şi durerea) şi, respectiv, „indiferenţa” („detaşarea”, „desprinderea”) faţă de ele au constituit şi vor constitui în continuare teme fundamentale ale eticii şi moralei, fiecare din ele având de jucat un rol bine precizat în buna funcţionare biologică, psihologică, sociologică şi ecologică a omului.
Prin lucrarea de faţă, consider că am adus un plus de lumină în cercetarea acestor repere majore ale moralei (antice, moderne şi contemporane) care poate să ajute la o mai bună înţelegere a mecanismelor specifice moralei (practice) şi eticii (teoretice)...

2. „Înţelepciunea” antică
Mulţi dintre contemporani au tendinţa de a-i idealiza pe unii sau pe alţii din filosofii antici şi astfel sunt predispuşi să-i înţelepţească pe „favoriţii” lor cu mult mai mult decât e cazul... Ei trec prea uşor cu vederea marile neajunsuri ale gândirii lor şi au tendinţa de a expune şi de a analiza cu o prea mare „bunăvoinţă” sistemele lor doctrinare.
Dacă ne prefacem însă că nu vedem eroarea, incoerenţa, contradicţia, neclaritatea, răutatea, acolo unde ele există în mod evident, ele nu vor dispărea „de la sine”, ci, de cele mai multe ori, vor rămâne pe loc, având tendinţa să se întărească şi să se multiplice, exact prin aceste „prezentări” şi „analize” părtinitoare, superficiale şi grăbite făcute asupra lor.
Atitudinea critică şi hiper-critică are însă o mult mai mare utilitate pentru progresul ştiinţei şi filosofiei – dulcegăriile şi complezenţele, în cel mai bun caz, pot duce doar la stagnarea acestui progres...
Cei mai mulţi filosofi antici, nu doar că nu erau „înţelepţi”, după multe din standardele ştiinţifice şi morale al vremii noastre, dar ei nu erau „înţelepţi” nici măcar după multe din standardele valorice general considerate de societăţile în care ei s-au manifestat...
Exagerarea, excesul, ascetismul extrem, ignorarea evidenţelor, pierderea în vorbe fără sens sunt câteva din caracteristicele ce conferă, de multe ori, pretinsei lor înţelepciuni, dacă nu o formă înrudită cu absurdul, atunci cel puţin una înrudită cu ridicolul şi hilarul.
Reproducerea necritică a „prostiilor” (ştiinţifice, morale, biologice, sociologice) antice poate arăta o oarecare erudiţie în cunoaşterea acestor „prostii”, dar ea nu poate arăta prezenţa, în cel care o afişează, a unei gândiri care se mai şi gândeşte la ceea ce „reproduce”...
Care este folosul ce reiese din studiul a diferite sisteme/ doctrine/ expuneri filosofice propuse de un filosof sau altul dacă nu identificăm greşelile lui, dacă nu învăţăm din ele şi dacă nu le combatem suficient de mult încât, pe cât posibil, ele să nu se mai repete nici în noi şi nici în cei cărora le atragem atenţia asupra acestor greşeli de percepţie, raţiune şi acţiune?
Unii ar putea să spună că, de cele mai multe ori, „înţelepciunea” antică cuprinde, pe lângă câteva minime conexiuni cu realitatea, doar multă prostie/ ignoranţă/ neştiinţă „adunată grămadă” şi ascunsă după ceva „bune intenţii”, după câteva „fabulaţii” şi „fantasme” specifice locului şi timpului şi după multe salturi abrupte prin logică, prin percepţie şi prin emoţie.
Dacă i-am spune acestei „înţelepciuni” „poezie de grădiniţă”, probabil că astfel am mai îndepărta din greutatea prostiei/ ignoranţei care o apasă, făcând-o, astfel, nu doar impracticabilă şi ruptă de aproape orice relaţie cu evidenţa concretului, ci, mai ales, mult mai apropiată de registrul comicului şi absurdului decât de cel al seriozităţii, raţionalităţii şi realismului.
Alţii ar putea să susţină că „înţelepciunea” antică este mai mereu doar o glumă proastă făcută la adresa „înţelepciunii”; un demers care mai degrabă a compromis „înţelepciunea” în ochii „publicului” decât a ajutat la a o face pe aceasta de dorit „pe o scară mai largă”; o activitate „intelectuală” pierdută prin labirintul abstractului desprins abrupt de concret, care a menţinut prea mult mintea umană în angoasele animalice specifice spiritului fanatic credincios unor tradiţii prosteşti, în loc să o ajute să păşească prin critică progresistă spre semnalizarea şi corectarea cât mai grabnică a unor erori majore de judecată şi acţiune (morală, politică, economică, ştiinţifică, artistică etc.).
Şi tot aşa, unii ar putea să aibă uneori impresia, parcurgând cu atenţie, în mod cât mai obiectiv, multe din textele de „înţelepciune” antică, că aceasta este, de foarte multe ori, atât de superficială şi de goală de conţinut încât nu e de mirare dacă cineva ar considera că ea pare a fi mai degrabă dovada unei lipse de gândire, decât a unei prezenţe a ei...
Care este „progresul” teoretic şi practic adus de discursul etic al lui Aristotel, Buddha, Epicur, Zenon sau alţi stoici? – De multe ori, el e aproape neglijabil sau egal cu zero: când nu reproduce nişte evidenţe ale „cunoaşterii comune”, el tinde să se piardă pe sine în speculaţii fără cap şi coadă care îl fac să-şi piardă „bunul simţ” pe care, de multe ori, „cunoaşterea comună” îl are...
Dar e chiar mai grav de atât – uneori, unii din ei (ca de exemplu, Aristotel) au întărit (în loc să corecteze) o parte din greşelile „morale” ale societăţilor în care s-au manifestat (sclavagismul, inegalitatea de gen, diferenţa de clasă etc.), iar alteori unele din învăţăturile „morale” ale unora din ei i-au împins (mai ales pe buddhişti şi pe stoici) spre o rupere de lume, spre o ignorare a răului din ea, spre o evadare imaginară în fantasticul unei lumi lipsite de „suferinţă” şi „dorinţă”...
De multe ori etica – înţeleasă ca şi reflecţie asupra moralităţii comune – nu a făcut decât să pervertească cu maximă nesimţire bunul-simţ, logica şi datele oferite de percepţia empirică imediată.
(Kolakowski: […] „nici o banalitate nu e atât de banală încât sensurile ei să nu fie din când în când provocate şi contestate de filosofi.”1)
(Wittgenstein: „Filozoful este acela care trebuie să lecuiască în el multe boli ale intelectului înainte de a putea ajunge la noţiunile simţului comun.”2)
Interpretarea eronată a originii, manifestării şi scopurilor „acţiunilor morale” (de multe ori scăpate exclusiv prin ceva tărâmuri „divine”, fantastice, „non-empirice” sau „abstracte”) nu doar că le-a făcut pe acestea relativ impracticabile, dar în măsura în care s-au găsit unii naivi care să încerce să le pună în practică (în acord cu aceste interpretări eronate), această încercare a lor nu le-a adus decât suferinţă inutilă, cauzată de însuşirea necritică a unor confuzii şi contradicţii evidente pentru orice minte dotată cu o minimă luciditate morală...
Celor care cred că aceşti „unii” şi „alţii” pomeniţi mai sus exagerează caracterul negativ al „înţelepciunii” antice şi ignoră cu bună ştiinţă „progresele notabile” făcute de ea, s-ar putea să li se răspundă că, chiar dacă poate un pic exagerată, o astfel de „prezentare negativă” nu face decât să compenseze foarte puţin faţă de tonele de „propagandă pozitivă” făcute de-a lungul secolelor acestei „înţelepciuni” antice – propagandă care nu s-a sfiit să „bage sub preş”, să „ignore” şi să găsească tot felul de explicaţii hilare şi bizare pentru a-i justifica, „înţelepciunii” antice, „derapajele” şi „scăpările”, „exagerările” şi „fanteziile”, „erorile” şi „ororile”...
Şi tot aşa, ar mai putea să i se răspundă acestei obiecţii că „înţelepciunea” se cunoaşte după „roadele” ei – ori dacă comparăm roadele morale, politice, economice, educaţionale şi mai ales tehnice şi ştiinţifice ale „înţelepciunii” antice cu cele ale „înţelepciunii/ ştiinţei” moderne şi mai ales contemporane, ne apare evident faptul că „înţelepciunea” antică nu este decât o glumă la adresa „înţelepciunii”, care nu justifică în nici un fel postularea vreo unei „epoci de aur” specifice antichităţii...
(D.D. Roşca: „Din toate punctele de vedere din care omul a privit până azi existenţa, cel preconizat de ştiinţa pozitivă s-a dovedit mai eficace. Dovadă rezultatele obţinute de aceasta în domeniul realităţii fizice.”3)
Şi li se mai poate răspunde criticilor criticii „înţelepciunii” antice că doar prin critică această „înţelepciune” a fost dovedită în foarte multe aspecte ale ei ca fiind foarte „neînţeleaptă” şi a fost dată la o parte pentru a face loc progresului şi înţelepciunii reale, nu imaginare.
Critica a făcut posibil progresul şi ea îl va face posibil în continuare: încă mai rămân ascunse şi insuficient criticate prea multe teze nocive (morale, filosofice, religioase, politice etc.) inventate prin antichitate, „expirate încă înainte de a fi inventate”, care, în ciuda caracterului lor aberant, îşi fac încă simţite efectele negative (dogmatice, fanatice, agresive, ignorante), tocmai datorită unor analize superficiale şi a lipsei unor dezbateri critice serioase făcute asupra lor şi în legătură cu ele...
(Warburton N.: „Acceptarea necritică a ideilor altor persoane duce la stagnare mentală.”4)

3. „Etica Armoniei”5
În ceea ce priveşte morala (binele/ virtutea/ plăcerea/ fericirea/ înţelepciunea/ utilitatea/ datoria/ legea/ libertatea/ dreptatea/ valoarea/ raţionalitatea/ funcţionalitatea etc.) privită „în general”, aceasta nu poate fi decât relativă la criteriile de apreciere a „moralităţii” (binelui/ virtuţii/ fericirii/ înţelepciunii/ utilităţii/ datoriei/ legii/ libertăţii/ dreptăţii/ valorii/ raţionalităţii/ funcţionalităţii etc.) unui act sau altuia.
În ce priveşte însă mecanismele naturale cărora le sunt supuse diferite aspecte importante pentru funcţionarea fiinţei umane, cum sunt fenomenele specifice raţiunii, emoţiei, plăcerii, durerii, fericirii sau suferinţei, acestea se desfăşoară după legi cauzale bine precizate care funcţionează fără greş în cazul unui organism uman care se manifestă în cadrul unor parametrii optimi de funcţionare.
De exemplu, „durerea”, ca semnal care indică că ceva nu funcţionează cum trebuie, că există un „neajuns” (lipsă/ pericol/ factor nociv) pe care trebuie să-l înlăturăm – sub formele ei specifice de manifestare (ca de exemplu, foamea, setea, senzaţia de frig, febra, durerea de cap, durerea de stomac, durerea cauzată de o lovitură, de o tăietură, de o arsură, de o apăsare puternică, de un stimul vizual sau sonor aflat ca intensitate peste anumite limite acceptabile etc.) – se manifestă în acord cu legi de apariţie şi manifestare foarte exacte (legi care îi determină apariţia, intensitatea, durata în timp etc.).
Senzaţia de foame, de exemplu, înţeleasă ca o senzaţie de „durere”/ „suferinţă”, apare în legătură cu mecanismul de hrănire şi are o formă specifică uşor discernabilă de durerea specifică senzaţiei de „sete” sau celei de „febră”, sau celei de „arsură” – fiecare din aceste forme distincte de manifestare a senzaţiei de durere fiind legate de stimuli specifici care le determină apariţia, respectiv intensitatea, durata şi dispariţia.
Aceleaşi aspecte le putem constata şi în cazul „plăcerii”: varietatea plăcerilor, variaţia intensităţii şi duratei lor, cauzarea apariţiei şi dispariţiei lor de către stimuli şi factori specifici ş.a.m.d.
Înţeleasă ca „semnal” care ne indică că suntem pe drumul cel bun în corectarea unui neajuns, în satisfacerea unei nevoi, în evitarea acţiunii unor factori distructivi, plăcerea indică mereu şi spre altceva decât ea – anume spre acele funcţii organice în legătură cu care ea apare (hrănire, hidratare, acomodare termică, percepţie, reproducere etc.) şi a căror funcţionare optimă implică, în cazul proceselor ciclice, luarea unor măsuri ciclice de refacere a unei anumite armonii funcţionale distruse temporar, de obicei, prin acţiunea unor factori ce determină apariţia unei lipse (de hrană, apă etc.).
Durerea aceasta „fizică”/ „corporală”/ „organică” şi plăcerea corespondentă ei (pe un anumit segment de funcţionare al organismului) nu sunt „învăţate” (la „şcoală”), nu sunt un produs al „culturii” sau al „moralei”. Ele apar cu precizie, după legi specifice de manifestare, în prezenţa unor stimuli specifici care le determină apariţia, intensitatea, durata, diminuarea şi dispariţia – iar aceste legi e bine să fie cunoscute şi studiate prin observarea atentă a mecanismelor lor de manifestare. Studierea şi înţelegerea acestor legi naturale şi adaptarea la ele face mai mult pentru „acţiunea morală” decât o mie de speculaţii metafizice fără cap şi coadă asupra unor teme ale moralei şi eticii.
Această corelaţie existentă între apariţia şi manifestarea asupra unui organism a unor stimuli şi factori „dureroşi” (producători de durere) şi apariţia şi manifestarea durerii este una legică la nivelul fiziologiei umane şi ea poate fi observată direct, prin constatarea perceptivă a unor evidenţe... Ea este deci mai mult o problemă de „observare” decât una de „interpretare” raţională...
Făcând o distincţie didactică şi practică necesară între „durere” („fizică”/ „corporală”– legată de mecanismele „fizice”/ „corporale” specifice funcţionării omului) şi „suferinţă” („psihică” – legată de mecanismele funcţionării psihicului), respectiv între „plăcere” şi „fericire” şi atribuind, în principal, „suferinţei” şi „fericirii” o legătură preponderentă cu funcţionarea „psihicului” (a raţionamentelor, emoţiilor, intuiţiilor etc.) şi înţelegând că aşa cum „corpul” funcţionează după legi precise de organizare şi manifestare, tot aşa, nici „psihicul”/ „mintea”, nu funcţionează „la întâmplare” („după capul ei”), ci tot după nişte legi specifice, putem înţelege foarte bine că „suferinţa psihică” (senzaţia de nelinişte, agitaţie, stres, angoasă etc.) este la nivel „psihic” echivalentul a ceea ce „durerea” este la nivel „fizic”/ „corporal”, adică un „semnal” că ceva „nu este în regulă” în funcţionarea psihicului – anume, că de exemplu, acesta este supus acţiunii unor prevederi eronate, unor raţionamente greşite, unor intuiţii false etc.
(Este evidentă legătura foarte puternică existentă între „fizic/ corporal” şi „psihic/ minte” (între „sistemul nervos” şi celelalte sisteme ale fiinţei), de aceea, despărţirea lor „strictă”/ „absolută” nu este posibilă – dar o despărţire „didactică” şi „relativă” bazată pe diferenţe specifice este posibilă şi chiar necesară.)
Această „suferinţă psihică” se manifestă la nivel concret sub forme specifice, cum sunt, de exemplu: „senzaţia de teamă” (frică, fobie, groază), de „mânie” (iritare, nervozitate, ură), de „tristeţe” (supărare, „depresie”) etc. – adică prin ceea ce se pot numi „emoţii negative” şi, respectiv, „sentimente negative”.
Cum durerea semnalizează, în momentul apariţiei ei, existenţa, în acelaşi moment, a acţiunii unui factor distructiv, respectiv lipsa unei acţiuni necesare pentru continuarea funcţionării optime a „corpului”, tot aşa, această „suferinţă psihică” (concretizată printre altele, mai ales în emoţii şi sentimente negative) ne indică că avem în psihic/ minte (în partea de „soft”/ „programare”), exact în momentul când o simţim, raţionamente „distructive”, respectiv că ne lipsesc raţionamentele „corecte” necesare funcţionării armonioase a psihicului şi a întregului organic din care el face parte6.
Nici această „suferinţă psihică”, respectiv „fericirea” corespondentă (corespunzătoare simţirii unor emoţii şi sentimente „pozitive” în momentul corectării „raţionamentelor greşite” prin susţinerea rulării în psihic a unor „raţionamente corecte” din perspectiva bunei funcţionări a psihicului şi a întregului existenţial specific uman) nu este „învăţată”, ci ea apare la fel de legic şi de natural în „psihic”, precum „plăcerea” şi „durerea” apar în relaţie cu funcţionarea „corpului fizic”.
„Raţionamentul corect” s-ar putea exprima sub multe forme, dar probabil cea mai importantă este cea specifică unei „aşteptări/ prevederi corecte” a consecinţelor unei acţiuni – adică un raţionament (făcut de obicei în vederea prevederii unor condiţii viitoare sau în vederea constatării unor condiţii trecute sau prezente) poate fi considerat „corect”, dacă ceea ce se susţine prin el, în relaţie cu viitorul chiar se va întâmpla, respectiv dacă ceea ce se susţine prin el în relaţie cu trecutul sau prezentul s-a întâmplat efectiv sau se realizează efectiv în prezent7.
Factorul „corespondenţă cu realitatea” („adevărul corespondenţă”) este deci decisiv în construirea unui raţionament corect.
De unde ştie trupul să transmită semnalul de durere specific unei lovituri atunci când ne lovim într-un loc specific? Din „experienţele trecute” specifice întregii linii evolutive a speciei noastre care au contribuit la formarea şi fixarea mecanismelor senzoriale actuale.
Tot aşa organismul nostru ştie când să transmită semnale specifice de „suferinţă psihică”, respectiv de „fericire” în circumstanţe specifice.
Se poate constata o legătură evidentă între „fericirea” exprimată sub forma a diferite emoţii/ sentimente pozitive (calm, bucurie, elan, entuziasm, relaxare, linişte, mulţumire, iubire, curaj etc.) şi bunul mers al vieţii individuale (corporale şi psihice), respectiv sociale (omul fiind, evident, într-o mare măsură, o „fiinţă socială” încă de la apariţia speciei din care el face parte) şi ecologice (fiinţa umană manifestându-se într-un context ecologic specific de care depinde, în foarte mare măsură, buna sa funcţionare).
Aceste manifestări clare, severe, legice specifice „fericirii” şi „suferinţei” („psihice”), respectiv plăcerii şi durerii („corporale”) fiind evidente şi manifestându-se la orice om sănătos, acesta poate să le ia în considerare spre a anticipa şi prevedea cu maximă probabilitate, respectiv pentru a înţelege, modul specific de manifestare al „plăcerii/ durerii” şi „fericirii/ suferinţei” – luând astfel măsurile necesare diminuării la maxim posibil a apariţiei, a intensităţii şi duratei specifice „durerii corporale” şi „suferinţei psihice” şi măsurile necesare pentru „eliminarea” lor prin înlăturarea acţiunii „factorilor nocivi”, semnalizată de apariţia acestor „semnale” – fără însă a încerca să elimine „definitiv” şi „universal” manifestarea semnalului de „durere”, respectiv de „suferinţă”, cu funcţia lor specifică.
Acestea au rolul lor bine precizat în buna funcţionare a organismului – anume ele au o funcţie de semnalizare a unui pericol (de exemplu, de extindere a unei distrugeri prezente), a unei lipse (de exemplu, în satisfacerea ciclică a unei nevoi), a acţiunii unui „factor nociv” (judecată greşită, boală, lovitură, arsură etc.)... şi prin această „semnalizare” ele ne permit/ ajută/ incită să luăm imediat măsuri concrete de eliminare a „pericolului”, „lipsei” sau „acţiunii factorului nociv”...
Tot aşa, „semnalul” de „plăcere”, respectiv „fericire”, ne indică că suntem „pe drumul cel bun” în restaurarea unei armonii specifice funcţionării optime a organismului – la fel cum simţirea „stării de normalitate” (nici plăcere, nici durere, nici fericire şi nici suferinţă) ne indică că pe moment segmentul pentru care este simţită această „stare de normalitate”, respectiv întregul existenţial care suntem, funcţionează „fără probleme” la acei parametri „normali” („optimi”) de funcţionare, care îi sunt specifici.
Această „stare de normalitate”, această „senzaţie de armonie” este deci a treia stare senzitivă prezentă în „trup” şi în „psihic” – şi ea apare când nu există, pe moment, nici un „neajuns” de semnalat prin „durere”, respectiv „suferinţă” („psihică”), respectiv când nu suntem în curs de efectuare a nici unei acţiuni de refacere, re-echilibrare, re-armonizare a fiinţei în urma întâlnirii cu aceste „neajunsuri” („refacere” semnalizată prin „plăcere”, respectiv „fericire”).
Aceste trei stări/ senzaţii sunt foarte uşor de diferenţiat între ele – semnalele de durere/ suferinţă, respectiv plăcere/ fericire având, în condiţii normale, o durată de manifestare, mai redusă decât cea specifică simţirii stării/ senzaţiei de „normalitate”/ „armonie”. (Pentru un om sănătos, care nu este afectat de o boală, de o lipsă acută sau de un accident „major”, durerea/ suferinţa, respectiv plăcere/ fericirea apar, în cele mai multe cazuri, ca semnale de scurtă durată şi de mică intensitate.)
Aşadar, pentru cine îşi doreşte starea/ senzaţia de „fericire”, respectiv starea/ senzaţia de „plăcere” sau starea/ senzaţia de „normalitate”/ „armonie” pot fi indicate acţiuni specifice, cunoscute „de toată lumea”.
Şi la fel e cu cel care vrea să evite pe cât posibil starea/ senzaţia de „durere corporală”, respectiv de „suferinţă psihică”: odată acestea apărute pentru a-i semnaliza „contactul” cu un „factor nociv” bunei sale funcţionări (aflat în „interiorul” şi/ sau în „exteriorul” său) el trebuie să caute să minimizeze intensitatea lor şi să reducă cât mai mult durata lor de manifestare prin luarea unor hotărâri ferme, imediate, de înlăturare a acţiunii acestui „factor nociv” asupra sa şi prin efectuarea unor acţiuni specifice în acest sens. (Dacă „măsurile” nu sunt luate la timp, „durerea” („corporală”) şi/ sau „suferinţa” („psihică”) vor/ va creşte în intensitate, arătând astfel agravarea situaţiei prin extinderea acţiunii acelui „factor nociv”, respectiv mărirea potenţialului său distructiv, în lipsa unei acţiuni de contrare şi de eliminare/ înlăturare a manifestării lui în relaţie cu noi).

4. Binele şi răul. „Starea/ senzaţia de bine” şi „starea/ senzaţia de rău”
Suferinţa şi fericirea, respectiv durerea şi plăcerea, ca semnale, sunt „bune” pentru funcţionarea optimă a corpului şi psihicului uman...
Suferinţa şi durerea pot fi considerate însă şi „rele”, dacă prin aceasta înţelegem că trebuie evitată pe cât posibil apariţia, respectiv manifestarea lor intensă şi de durată, prin evitarea contactului cu factorii care le declanşează de obicei această apariţie, respectiv manifestare – mai ales în cazul factorilor perturbatori ai „armoniei” care nu au o manifestare ciclică. Pentru aceşti factori cu o ciclicitate previzibilă (legaţi, de exemplu, de ciclul de satisfacere a nevoilor) „durerea” specifică lor (manifestată sub forma senzaţiei de „foame”, „sete”, „frig” etc.) este o realitate cotidiană, care trebuie limitată, atunci când apare şi atât timp cât se manifestă, la o intensitate şi o durată minimă, prin înlăturarea promptă a lipsurilor (de hrană, apă, confort termic etc.) semnalate de ea.
De exemplu, stările/ senzaţiile de „teamă/ frică”, de „mânie” sau de „tristeţe” („emoţiile negative” specifice acestor aspecte) sunt „bune” în sensul că semnalizează prezenţa în noi a unor „raţionamente greşite” specifice şi a „acţiunilor rele” care le însoţesc.
Pe de altă parte, ele sunt „rele” în sensul că nu sunt stări/ senzaţii plăcute (fiind forme ale „suferinţei psihice”) şi nici nu sunt ceva care să fie de dorit a se manifesta des, cu intensitate şi pe o durată îndelungată, ci dimpotrivă – manifestarea lor în noi e bine să fie evitată la maxim posibil, iar apariţia în noi, la un moment dat, a acestor „emoţii negative” (specifice fricii, mâniei, tristeţii etc.) trebuie conştientizată cu promptitudine şi apoi e bine să luăm măsurile necesare pentru a le reduce intensitatea şi durata şi pentru a le înlătura/ îndepărta/ opri manifestarea lor „alarmantă” în psihic prin înlăturarea/ îndepărtarea cât mai grabnică a factorilor „nocivi”/ „periculoşi” semnalizaţi de prezenţa lor – adică a „raţionamentelor greşite” (aşteptărilor false, iluziilor, speranţelor deşarte, credinţelor dogmatice etc.) şi a „acţiunilor/ comportamentelor rele/ greşite” pe care aceste raţionamente le declanşează şi le susţin în manifestare (şi care astfel ne împiedică să înlăturăm (sau să evităm întâlnirea cu) acţiunea unor factori (individuali, sociali, zoologici, ecologici, climaterici etc.) nocivi/ periculoşi pentru buna funcţionare a întregului psiho-corporal specific fiinţei umane şi a sistemului socio-ecologic în care ea se manifestă).
Nu e de dorit o situaţie în care manifestarea lor (a tristeţii, fricii, mâniei etc.) ca semnale de alarmă să fie complet şi definitiv înlăturată, ci doar una în care apariţia şi manifestarea acestor semnale este evitată la maxim posibil, respectiv redusă ca intensitate şi durată şi îndepărtată/ înlăturată/ oprită pe moment şi pe o perioadă maxim posibilă de timp, prin evitarea/ reducerea/ îndepărtarea „factorilor nocivi/ periculoşi” a căror prezenţă (în noi sau în afara noastră, în legătură cu noi) ele ne-o semnalizează...
Un „sistem de alarmă” nu trebuie distrus/ eliminat – e nevoie doar de evitarea/ reducerea/ oprirea „semnalelor de alarmă” pe care el le transmite la un moment dat (pentru a ne anunţa existenţa, în „aria lui de acoperire”, a unui pericol, a unei „lipse” sau a unei „acţiuni nocive/ dăunătoare” pentru funcţionarea optimă a „existenţei/ manifestării” în legătură cu care „sistemul de alarmă” este setat să funcţioneze) prin luarea unor măsuri preventive de evitare, respectiv a unor măsuri prompte şi eficiente de înlăturare, a „pericolelor/ lipsurilor” semnalizate de respectivele „semnale de alarmă”.
Existenţa unui complex de „sisteme de semnalizare” care pot transmite semnale de avertizare/ alertă/ alarmă/ atenţionare, respectiv semnale care să indice funcţionarea în parametrii optimi şi semnale care să indice prezenţa unui proces activ de refacere a funcţionării optime după deranjarea ei la un moment dat este extrem de importantă pentru buna funcţionare a sistemelor existenţiale umane, animale sau sociale (şi de multe ori şi a celor „tehnic-funcţional-complexe”, ca de exemplu: automobile, calculatoare, instalaţii industriale etc.).

„Plăcerea” şi „durerea”, respectiv „fericirea” şi „suferinţa”, resimţite efectiv de fiinţa umană la nivel senzorial (intern şi extern, corporal şi psihic) nu sunt mai deloc o problemă de „interpretare”, ci doar una de „constatare” şi, din această perspectivă, cam acelaşi lucru putem să-l spunem despre „starea/ senzaţia de bine”, respectiv despre „starea/ senzaţia de rău”.
În măsura în care legăm „binele” de „starea de bine” şi „răul” de „starea de rău”, manifestările lor specifice sunt uşor de diferenţiat una de alta.
Dacă însă „binele” (/ „răul”) este apreciat după alte criterii, atunci el este relativ la criteriile de judecată pe care le folosim pentru a-l aprecia – în acest caz „interpretarea” jucând un rol mai semnificativ decât simpla „constatare”...
Astfel, desprinse de reperul precis specific „stării/ senzaţiei de bine”, respectiv „stării/ senzaţiei de rău”, binele şi răul se relativizează în funcţie de timp, spaţiu, circumstanţe şi criterii de judecare.
Şi astfel, ceea ce este considerat de unii, uneori, ca fiind un „bine”, (alteori) poate fi considerat de alţii ca fiind un „rău” şi ceea ce este considerat de unii ca fiind „bun” în anumite circumstanţe poate fi considerat, tot de ei, ca fiind „rău” în alte circumstanţe.
Asta nu înseamnă însă că, pentru umanitate în general, nu ar exista un minim consens, măcar în ceea ce priveşte trăsăturile de bază ale „binelui” (legate, de obicei, de „starea de bine”, resimţită fie ca „plăcere” şi/ sau „fericire”, fie ca stare de „normalitate”/ „armonie”, respectiv de asigurarea acelor condiţii de funcţionare optimă a fiinţei umane) sau ale „răului” (legat, de obicei, de „starea de rău”, resimţită ca „durere corporală” şi/ sau „suferinţă psihică”, respectiv, legat de proasta funcţionare a individului (datorită nesatisfacerii optime a unor nevoi şi/ sau acţiunii unor boli, lipsuri, factori nocivi etc.) şi societăţii (proastă organizare şi coordonare, lipsă de „siguranţă” şi de „protecţie socială”, dezbinare etc.)).
Astfel „binele” este legat de obicei de „plăcere” şi de „fericire”, respectiv de factorii efectivi, interiori (psihici şi corporali) şi exteriori, care generează apariţia în noi a acestor semnale de refacere şi/ sau dezvoltare a armoniei proprii – dar el este legat şi de starea de „armonie”/ „normalitate”, adică de constatarea manifestării optime a unor factori ce menţin, pe moment, „armonia” sistemului existenţial numit om, pe diferitele sale paliere de manifestare (individual, social, ecologic) şi în legătură cu diferite sisteme şi subsisteme organizatorice şi funcţionale din care el este constituit la nivel corporal sau la nivel psihic.
„Starea/ senzaţia de bine” este o stare pe care o putem simţi senzorial, care nu e chiar aşa de relativă şi de subiectivă pe cât ar putea să creadă unii (oricum, nu mai mult decât ar putea fi „subiective” durerea sau plăcerea). Ea se poate constata şi mărturisi cu maximă siguranţă prin expresii sincere corespunzătoare unei stări de fapt, ca de exemplu, „mă simt bine”...
La fel şi „starea de rău”... De aceea, conceptele de „bine” şi „rău” pot să fie intim legate de „starea/ senzaţia de bine”, respectiv de „starea/ senzaţia de rău”.
Relativitatea „binelui” este dată de relativitatea definirii individuale sau sociale a existenţei sale în legătură cu aprecierea valorică şi dezirabilitatea unor factori, respectiv cu respingerea şi refuzul altor factori. Din această perspectivă, singura regulă este aceea că este „bine” ceea ce un individ sau o comunitate alege să numească ca fiind „bine”, aducând în acest sens argumente şi justificări mai mult sau mai puţin convingătoare.
Când „binele” este desprins de „starea/ senzaţia de bine”, el devine o simplă „problemă de dicţionar”, de numire a ceva sau altceva cu un nume sau altul după bunul plac al individului şi/ sau al comunităţii care face acea numire/ definire.
În funcţie de criteriile propuse pentru acordarea atributului de „bine” apare şi se manifestă un „bine” specific.
Cel care stabileşte „plăcerea” ca fiind un „bine” va considera „bun” orice factor care îi produce plăcere. Cel care stabileşte că „utilitatea” este un „bine” va aprecia ca fiind „bună” orice acţiune pe care el o consideră ca fiind capabilă să producă vreo utilitate oarecare (mai „plăcută” sau mai „neplăcută” pentru el sau pentru alţii). Cel care stabileşte că „puterea” (/ „controlul”) este un „bine” va înţelege prin „bine” tot ceea ce-i permite creşterea în „putere” (/ „control”), de o manieră relativ indiferentă faţă de „utilitate” sau „plăcere”.
Astfel, ceea ce este „bine” dintr-un punct de vedere poate fi „rău” din alt punct de vedere sau în alte circumstanţe de timp şi spaţiu. Judecat însă din aceleaşi puncte de vedere (sub aceleaşi raporturi) ceva nu poate fi şi bun, şi rău, în acelaşi timp.
Plăcerea este mai mult sau mai puţin „plăcută” de fiecare dată când apare. Durerea este mai mult sau mai puţin „dureroasă” de fiecare dată când o resimţim. Tot aşa „starea/ senzaţia de bine” este „bine-venită” de fiecare dată când o experimentăm...
Când sunt considerate „filosofic”, la nivelul unui abstract rupt de aproape orice contact cu concretul, „plăcerea”, „fericirea”, „armonia” şi „binele” pot lua cele mai ciudate înfăţişări (demonstrând astfel relativitatea extrem de subiectivă a considerării lor „abstracte”). Când însă acestea sunt reduse şi legate de „senzaţia de plăcere”, de „starea/ senzaţia de fericire” şi, respectiv, de „starea de armonie/ normalitate” (respectiv, când acestea sunt legate pe ansamblu cu „senzaţia/ starea de bine”), abstractul devine destul de concret şi relativul destul de bine precizat şi destul de clar delimitat încât să permită eliminarea multora dintre confuziile şi neînţelegerile care pot să apară în legătură cu „plăcerea”, „fericirea”, „armonia” şi „binele” fiinţei.
(Sartre: „Exemplu: construcţia unui flotor implică adevărul principiului lui Arhimede. Reciproc, adevărul principiului lui Arhimede implică verificarea sa prin construirea unui flotor. Utilul învăluie adevărul, adevărul învăluie utilul. Ideea nu este niciodată pur practică şi nici pur teoretică: ea este practico-teoretică sau teoretico-practică.”8)
„Binele senzorial” („binele simţit”) uneori nu e tot una cu „binele abstract”, dar acest „bine senzorial” („starea de bine”) este, de cele mai multe ori (şi în condiţii de funcţionare sănătoasă/ optimă a fiinţei umane), un reper mult mai sigur şi mai clar al „binelui” decât oricare altul...
Rătăcită prin „abstract” morala/ etica poate ajunge uneori la a avea legături destul de slabe cu realitatea senzorială. Determinată în „concret” şi ghidată de reperul pe care îl constituie „starea/ senzaţia de bine” (înglobând în ea starea de „plăcere”, respectiv „fericire” şi respectiv de „armonie”/ „normalitate”) şi de reperul specific corespunzător „stării/ senzaţiei de rău” (manifestată ca şi senzaţie de „durere corporală”, respectiv de „suferinţă psihică”) ea poate căpăta rădăcini solide pe care se poate ulterior manifesta în limitele vocaţiei sale – asigurarea unei funcţionalităţi optime a sistemului corporal-psihic uman şi a celui social-ecologic în care acesta se manifestă, pentru ca apoi, funcţionând la parametri optimi, omul să-şi poată atinge diferite alte scopuri (decât asigurarea acestei „funcţionări optime”) pe care el şi le poate propune (oarecum, în plus faţă de ea).

5. Virtutea
Pentru a înţelege cât mai bine conceptul de „virtute” (ca de exemplu: curaj, prevedere, calm, cumpătare, iubire etc.) putem să menţionăm (printre diferite alte componente) următoarele trei componente majore ale ei: emoţiile şi sentimentele „pozitive” cu care o anume virtute se asociază; „raţionamentele corecte” care însoţesc manifestarea acelor emoţii şi sentimente şi acţiunile „bune” prin care se concretizează acele „raţionamente corecte” şi emoţii „pozitive”.
Identificând aceste trei componente majore ale „virtuţii” („raţionamentul corect”, „emoţia pozitivă” şi „acţiunea bună”) putem înţelege că „virtutea” este un fenomen complex care nu se reduce nici doar la „raţiune” şi „raţionamente”, nici doar la „emotivitate” şi „emoţii”, nici doar la „acţiune” şi „fapte” – ci ea cuprinde în esenţa ei toate aceste componente (şi multe altele, ca de exemplu: „senzaţia/ percepţia corectă”, „memoria bună”, „voinţa de bine”, „motivaţia/ intenţia pozitivă” etc.) lucrând împreună în cadrul unui „mecanism” specific virtuţii, potrivit unor legi specifice de manifestare, care duce la atingerea, refacerea sau păstrarea (după caz a) „stării de bine” (constituită din componentele specifice stării/ senzaţiei de „plăcere”, „stării de fericire” şi, respectiv, stării/ senzaţiei de „armonie”/ „normalitate”) şi la buna funcţionare a sistemului corporal-psihic uman. Atingerea şi menţinerea acestor stări („de bine” şi, respectiv, de „bună funcţionare”) îi permit apoi fiinţei umane să-şi urmărească şi să-şi atingă şi alte scopuri, ca de exemplu, „educaţia”, „cercetarea”, „creaţia”, „jocul”, „sportul”, „distracţia”, „munca” etc. (Bineînţeles însă că, dintr-o anumită perspectivă, aceste „alte scopuri” se dovedesc a avea o contribuţie importantă la întărirea/ refacerea/ menţinerea stărilor „de bine”, respectiv de „bună funcţionare”... – şi din acest punct de vedere putem constata o intercondiţionare a „scopurilor bune” pe care şi le poate propune omul la un moment dat.)
De cele mai multe ori, omul urmăreşte să obţină „starea de bine” general, asociată în condiţii de sănătate „bunei sale funcţionări” pe ansamblu, dar în particular, el, de multe ori, confundă (prin raţionamente greşite) cauzele care generează legic (obiectiv) „starea de rău”, respectiv de „proastă funcţionare”, cu acele cauze care generează legic (obiectiv) „starea de bine”, respectiv „buna funcţionare” a fiinţei sale.
Astfel, uneori, unii oameni îşi propun să simtă lucruri relativ imposibil de simţit (cum ar fi „o fericire neîntreruptă” sau dispariţia funcţiei semnalizatoare a durerii („dispariţia totală şi definitivă a oricărei urme de durere”), sau „o virtute ruptă în mod brutal de emoţii şi acţiuni” etc.) care dacă, prin absurd (sau din alte cauze), ar fi simţite, nu ar face decât să deregleze în mod grav buna funcţionare a organismului uman.
Oamenii lipsiţi de „maturitate mentală/ psihică”9 îşi doresc să atingă tot felul de „lucruri”, „stări” şi „trăiri” fabulatorii sau au impresia imaginară că chiar trăiesc într-un „univers fantastic” – ei cultivă astfel în psihicul lor tot felul de „raţionamente greşite”, de multe ori specifice „credinţei dogmatice”10, care îi fac să ignore realitatea evidentă pentru a trăi imaginar în lumi fantastice populate cu „z(m)ei” şi „magie adevărată”, lumi lipsite de „legi naturale” şi puse în mişcare de „legile supranaturale” specifice basmelor, legendelor, miturilor şi poveştilor de adormit copii (mari).
Aceşti oameni neatenţi la mersul real al lumii în care trăiesc reduc uneori, în imaginaţia lor „metafizică”, toată fiinţa umană la o singură componentă a ei (de exemplu, la „raţiune”, identificată, de multe ori, în mod implicit sau explicit, cu nebuloasa specifică noţiunii de „suflet”11) sau ignoră (teoretic) fenomenul specific „morţii” (care după mintea lor „nu are nici o legătură cu ei”), sau încearcă să afişeze o „indiferenţă” (la fel de teoretică, respectiv la fel de nocivă când devine şi practică) faţă de „sănătate” şi „boală”, „viaţă” şi „moarte”, „sărăcie” şi „bogăţie” etc.
(Doctrinele morale specifice lui Aristotel, lui Buddha, lui Epicur sau stoicilor prezintă numeroase neajunsuri – o parte din ele le-am arătat în lucrarea de faţă, propunând, mai mereu, o perspectivă care nu doar arată o greşeală, ci propune şi o corectare a ei...)
(Popper: „Principiul corectării necontenite a greşelilor constă în metoda de a căuta necontenit greşelile şi de a le corecta din timp pe cele mici sau pe cele care abia încep să apară.”12)

6. Scopurile vieţii
Când vorbim de bine în general nu vorbim de un „bine suprem”, de un „bine absolut” sau de un „bine ultim” (care să fie „scopul vieţii umane”), ci vorbim de un bine relativ sau, mai bine zis, de un „bine condiţionat” de forma: „Dacă vrem să-l obţinem pe X (stare, obiect etc.), considerat de noi, din diferite motive, ca fiind un „bine”, atunci e necesar să gândim într-un anumit fel (cu emoţiile aferente acestui „fel de gândire”) – adică să identificăm empiric şi raţional cauzele şi faptele reale care chiar ne ajută să atingem obiectivul pe care ni l-am propus să-l realizăm, considerându-l posibil de realizat – şi să acţionăm, în conformitate cu aceste „gânduri/ raţionamente” şi cu aceste realităţi empirice, într-un mod specific...”
După ce se stabileşte o formă cât mai exactă, mai clară şi mai bine delimitată a acestui „bine relativ/ condiţionat”, de obicei, el poate fi atins (dacă este posibil de atins şi probabil să fie atins) pe mai multe căi (de gândire, simţire şi acţiune relativ diferite), evident adaptate contextului în care se manifestă – căi care, de multe ori, îmbracă forma unor „căi bătătorite”, a unor căi cunoscute ca fiind relativ sigure şi eficiente de mai toată lumea...

Viaţa (umană) nu are un singur scop (/ obiectiv/ ţel) sau o singură ţintă (/ menire/ misiune/ „chemare”). Ea are multiple scopuri (/ ţeluri/ ţinte/ obiective) majore pe care le urmăreşte (fie că este conştientă de acest fapt, fie că nu este) care de obicei sunt „armonizate” şi „coordonate” între ele.
Dar când uneori aceste scopuri „majore”, distincte şi diferite, intră în conflict unele cu altele, pentru moment, în funcţie de circumstanţe, dintre aceste scopuri „majore” (plăcerea, fericirea, armonia, funcţionalitatea optimă, utilitatea, libertatea, dreptatea, creativitatea, înmulţirea, supravieţuirea, siguranţa, puterea etc.) omul poate şi trebuie să aleagă nişte scopuri sau un scop prioritar, care odată atins, dacă nu duce automat şi la atingerea altor scopuri majore, este bifat şi apoi se trece la atingerea altui scop prioritar (dintre cele „majore” şi „minore” pe care fiinţa umană este nevoită sau împinsă de natura ei legică specifică să le urmărească sau pe care ea doreşte să le urmărească, chiar dacă dorinţa sa nu se manifestă sub forma unei „nevoi” sau „necesităţi”)...
Omul vrea să realizeze şi trebuie să realizeze multiple acţiuni în existenţa sa – uneori destul de diferite ca scop... Dar cum nu le poate realiza pe toate deodată el este nevoit să-şi stabilească nişte priorităţi de moment, respectiv valabile pentru o perioadă mai scurtă sau mai lungă de timp, şi o ordine de atingere a acestor priorităţi (e nevoit să-şi stabilească nişte scopuri majore şi nişte scopuri minore de atins pe viitor şi apoi să-şi stabilească în raport cu ele priorităţi de moment şi de perspectivă adaptate circumstanţelor).
Atingerea acestor scopuri propuse, de obicei, nu este însă nici totală şi nici definitivă – dorinţa atingerii unui scop şi atingerea lui efectivă, de cele mai multe ori, este ciclică şi se manifestă sub forma unor acţiuni temporare şi locale/ particulare şi a unor rezultate specifice lor care au aceeaşi natură.
Astfel „fericirea” şi „plăcerea” propuse, uneori, ca scop „major” (şi/ sau prioritar, la un moment dat, faţă de alte scopuri majore sau minore) nu pot nicidecum să fie continue şi definitive – ci prin natura lor specifică ele nu sunt decât temporare, discontinue şi particulare (specifice anumitor segmente de funcţionare a fiinţei – de exemplu, pentru sistemul digestiv, pentru cel tactil, pentru cel vizual, pentru cel reproducător, pentru „sistemul psihic” etc.).
E relativ imposibil (şi destul de ridicol) să-ţi propui să simţi în acelaşi moment toate „plăcerile” şi toate „fericirile” („emoţiile pozitive”) de care este capabilă fiinţa umană. Acestea vin pe rând şi variază în cantitate şi intensitate, în formă şi specificitate. Plus că, de obicei, aceste semnale de „plăcere” şi, respectiv, „fericire” semnalizează refacerea temporară şi particulară a armoniei unui anumit segment al fiinţei (specific hrănirii, hidratării, sexului, raţionării etc.) şi astfel pretenţia de a le menţine definitiv într-o formă „completă” este oarecum echivalentă, de exemplu, cu pretenţia „de a mânca odată pentru totdeauna” şi respectiv cu aceea de a mânca practic tot timpul (pentru a resimţi plăcerea actului de a mânca) sau de a bea un pahar de apă care să ne hidrateze toată viaţa, respectiv de a bea în continuu apă (sau alte licori) pentru a simţi mereu plăcerea de a bea apă (sau alte băuturi)...
Organismul nostru are cicluri de funcţionare, corporală şi psihică, în care plăcerea/ fericirea, durerea/ suferinţa şi, respectiv, starea de „armonie”/ „normalitate” au un rol şi un loc bine determinat de manifestare...

Nu există un „bine suprem” care să fie valabil tot timpul, indiferent de circumstanţe, şi pentru toate aspectele fiinţei, ci doar un „bine relativ” (considerat ca atare după criterii mai subiective sau mai obiective de apreciere valorică) care este valabil temporar, în anumite circumstanţe specifice şi pentru anumite aspecte de manifestare ale fiinţei.
Când îşi realizează bine funcţia pe care o au de îndeplinit în funcţionarea optimă a organismului şi „durerea”, şi „plăcerea” sunt la fel de „bune” ca şi „starea de armonie/ normalitate” – fiecare semnalizând apariţia şi manifestarea unor factori specifici în interiorul şi în exteriorul nostru.
Apariţia „plăcerii” şi a „fericirii” poate fi denaturată de la manifestarea ei normală prin intervenţia unor factori precum alcoolul şi drogurile sau sub acţiunea unor boli care produc dereglări ale funcţionării lor normale – cu efecte nocive de multe ori majore şi evidente.
Acest lucru ne arată că „plăcerea” şi „fericirea” nu sunt de dorit doar „în sine” (adică pentru senzaţia lor specifică), ci mai ales pentru ceea ce ele semnalizează atunci când transmit un „semnal corect” (care nu este denaturat de boală sau „droguri”) – şi anume, că facem acţiunile necesare, la un moment dat, pentru a reface/ restaura buna funcţionare a organismului.
Dar nici inversul acestei situaţii nu este mai de dorit – şi anume, ca „virtutea” (adică, în principal, gândirea, simţirea şi acţiunea de refacere, de dezvoltare sau de menţinere a bunei funcţionări) să nu fie însoţită deloc de „plăcere” şi/ sau „fericire” sau de „armonie” (ci poate chiar de „durere” şi „suferinţă”).
Deşi uneori această situaţie poate să apară (de exemplu, atunci când suntem obligaţi să alegem, pe moment, între două „rele” pe cea mai puţin „rea” – de exemplu, între a înlătura o durere cronică şi a evita o durere de moment când mergem la dentist), ea nu constituie regula generală a relaţiei dintre „virtute” şi „plăcere”/ „fericire”/ „armonie”.
În condiţii de „sănătate” şi de „normalitate” „virtutea” (adică, mai ales, gândirea, simţirea şi acţiunea considerate ca fiind „bune” pentru noi, în vederea obţinerii sau refacerii, sau menţinerii, sau dezvoltării (după caz a) „stării de bine” (a „plăcerii”, a „fericirii” şi, respectiv, în special, a „stării de armonie/ normalitate”) şi de „bună funcţionare”) este intim legată de evitarea pe cât posibil, respectiv de diminuarea intensităţii şi duratei durerii/ suferinţei la minimul posibil (o alarmă trebuie să sune doar până e luată în seamă) şi de eliminarea/ înlăturarea manifestării lor temporare şi locale, prin înlăturarea promptă (prin acţiuni specifice) a acţiunii „factorilor nocivi” (acţiune nocivă semnalizată de manifestarea durerii/ suferinţei).
„Virtutea” este, de asemenea, legată de manifestarea „plăcerii”/ „fericirii”, atunci când refacem armonia temporar şi local „deranjată”...
Şi ea mai este legată şi de manifestarea „stării de armonie/ normalitate”, atunci când semnalele specifice durerii/ suferinţei, respectiv plăcerii/ fericirii (în sens strict), nu se mai manifestă pe moment (semn că, momentan, pe anumite segmente specifice, respectiv „în general”, funcţionăm „normal” fără a fi „deranjaţi” şi fără a realiza acţiuni de îndepărtare a unui „deranj” specific).
Aşadar (în legătură cu „virtutea”) raţiunea, emoţia şi acţiunea (precum şi alte componente ale omului, ca de exemplu, senzaţia, memoria, voinţa, dorinţa, imaginaţia, intuiţia, instinctul etc.) trebuie să funcţioneze „corect”/ „bine” şi să fie coordonate în mod armonios pentru asigurarea „bunei funcţionări” (psihologice, corporale, sociale, ecologice etc.) a fiinţei noastre – şi odată această funcţionare asigurată (şi semnalizată printr-o „stare/ senzaţie de bine” care îmbracă, fie forma stării de „normalitate”/ „armonie”, fie pe aceea de „plăcere”, respectiv „fericire”) ea poate fi folosită şi pentru atingerea a diferite alte scopuri majore sau minore (altele decât cele strict legate de menţinerea, refacerea sau dezvoltarea acestei „bune funcţionări” şi oarecum în plus faţă de ea – de exemplu, „călătoria”, „explorarea”, „cercetarea”, „joaca”, „distracţia”, „creaţia” etc.) pe care şi le poate propune fiinţa noastră, la un moment dat, în funcţie de anumite circumstanţe specifice...
În mare, fiinţa care funcţionează la „parametri optimi” îşi poate explora şi realiza liniştită dorinţele/ aspiraţiile/ visele... Cea care nu funcţionează, la un moment dat, la aceşti parametri e obligată să lupte, mai întâi de toate, pentru a-şi satisface nevoile/ necesităţile/ obligaţiile...
Scopurile vieţii se mişcă mereu între nevoi şi dorinţe, între necesităţi şi aspiraţii, între obligaţii şi vise, manifestându-se astfel în sfera „binelui relativ bine precizat” (specifică „stărilor/ senzaţiilor de bine” (caracterizate prin „plăcere” şi/ sau „fericire” sau prin starea de „normalitate”/ „armonie”) şi, respectiv, „bunei funcţionări” a fiinţei umane pe diferitele sale componente şi în ansamblu), în aria de cuprindere a „virtuţilor” (adică, în principal, a „raţionamentelor corecte”, „emoţiilor pozitive” şi „acţiunilor bune” care urmăresc realizarea/ menţinerea/ refacerea/ dezvoltarea acestor „stări de bine” şi, respectiv, de „bună funcţionare”) şi în arealul de exprimare al „actelor existenţiale” care pornind de la stările „de bine” şi, respectiv, „de bună funcţionare” pot construi, pe baza lor şi în relaţie cu ele, prezenţa umanistă, ştiinţifică şi artistică a fiinţei prin lume..."



1 Kolakowski, Leszek, 1997, Horror Metaphysicus, Editura ALL, Bucureşti, p. 101.
2 Wittgenstein, Ludwig, 2005, Însemnări postume 1914 - 1951, Editura Humanitas, Bucureşti, p. 92.
3 Roşca, D. D., 2010, Existenţa tragică, Editura Grinta, Cluj-Napoca, p. 184.
4 Warburton, Nigel, 1999, Cum să gândim corect şi eficient, Editura Trei, Bucureşti, p. 138.
5Pentru dezvoltarea ideilor expuse în acest subcapitol, în legătură cu fericirea”, cu suferinţa psihică”, cu raţionamentele corecte” şi cu cele greşite”, a se vedea Radu, Lucian Alexandru, 2009, Etica Armoniei, Editura G LINE, Cluj-Napoca.
6Pentru sublinierea legăturii existente între emoţii şi raţionamente/ cogniţii a se vedea şi premisele pe care se bazează „terapia cognitivă” – a se vedea în acest sens, printre altele, de exemplu, Brinster, Philippe, 2002, Terapia cognitivă, Editura Teora, Bucureşti.
7A se vedea în acest sens şi Radu, Lucian Alexandru, 2009, Etica Armoniei, Editura G LINE, Cluj-Napoca, capitolul „Ce înseamnă de fapt că un raţionament este greşit?”.
8 Sartre, Jean-Paul, 2006, Adevăr şi existenţă, Editura Nemira, Bucureşti, p. 38.
9A se vedea în acest sens şi Radu, Lucian Alexandru, 2009, Etica Armoniei, Editura G LINE, Cluj-Napoca, capitolul „Adeizarea Psihică”.
10A se vedea în acest sens şi Radu, Lucian Alexandru, 2009, Etica Armoniei, Editura G LINE, Cluj-Napoca, capitolul „Raţionamentele greşite specifice credinţelor dogmatice”, precum şi Radu, Lucian Alexandru, 2009, Mitul credinţei, Editura G LINE, Cluj-Napoca.
11Pentru câteva clarificări în legătură cu sufletul” a se vedea Radu, Lucian Alexandru, 2009, Noua Ordine Religioasă, Editura G LINE, Cluj-Napoca, capitolul „Sufletul nu este altceva decât psitruvisul”.
12 Popper, Karl R., 1996, Mizeria istoricismului, Editura All, Bucureşti, p. XIX.



Extras din cartea Fericirea, suferinţa, plăcerea şi „indiferenţa”, autor Radu Lucian Alexandru:
 

0 comentarii:

Radu Lucian Alexandru